VRIJWILLIGER SVBD van het 2e kwartaal 2024

En de vrijwilliger van het kwartaal is geworden !

Marcel Schuler.

VRIJWILLIGER SVBD VAN HET 2e KWARTAAL 2024

Wat een verrassing… zo vlak voor Pasen werd ik in mijn winkel verrast door de redactie van onze visvereniging SVBD met de mededeling dat ik vrijwilliger van het kwartaal ben geworden.

Mijn naam is Marcel Schuler, inmiddels 54 zomers oud en ik woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen (waarvan er 1 geluk- kig ook heel graag vist) in De Lier.

Zoals bij velen van ons is het sportvissen al vroeg begonnen.
Ik weet nog wel dat ik veel bij m’n oma was (zij woonde 9 hoog) in Hoek van Holland. Achter de flat was een watertje wat in “De Hoek” bekend stond als De Koekenpan. Dat laatste vanwege de vorm. Daar heb ik dus veilig onder het toeziend oog van oma m’n eerste hengeltjes uit gegooid. Er was daar van alles te vangen, dus de basis voor witvis, karper, zeelt en roofvis is daar gelegd. Op de leeftijd van een jaar of 13 begon het zoute water te trekken. Logisch als je in Hoek van Holland woont Zeebaars, zeeforel, maar ook vissen met de strandhengel in de Nieuwe Waterweg zijn daar toe gevoegd aan de disciplines.

Vervolgens heb ik jaren bij Zeehengelvereniging “De Zeebaars” mijn wedstrijdjes gevist, en ben ik zelfs nog tweede geworden op het NK kleinbootvissen samen met mijn maatje Jerome.

Tussendoor ben ik regelmatig gaan snoekvissen met m’n toenmalige vaste maat Rob. Na zijn overlijden is dat volledig stil komen te staan totdat……. mijn kleine Stan oud genoeg was om mee te gaan snoeken. Je kunt wel zeggen dat dat inmiddels weer mijn vishart sneller doet laten kloppen, al ben ik nog steeds een echte all- rounder.

Zo’n jaar of twee geleden ben ik meer betrokken geraakt bij de SVBD. Vrijwilliger Gerco kwam les geven in De Lier, en de contacten waren snel gelegd. Mee helpen met viscursussen, clinics en dergelijke waren al snel mijn deel.

De allerleukste ervaring tot nu toe als vrijwilliger is toch wel het haaienvissen met kinderen, en de eerste haai is dan ook een moment om aan terug te denken. Zelfs al ving ik ‘m zelf niet. Tsjonge… ik wist niet dat er zo veel haai in Nederland te vangen is.

Vanuit mijn werk organiseer ik dit jaar voor de 25e keer de Lierse viswedstrijd voor de jeugd tot 15 jaar. Hier staat gezelligheid, visplezier en omgaan met vissen en hun omgeving bovenaan.

Marcel Schuler

Inmiddels is de SVBD partner geworden bij deze viswedstrijd, en organiseren we samen dit geweldige evenement. Het is toch ook wat ik het liefste doe. Organiseren, regelen en begeleiden van evenementen voor de jeugd, en liefst in de toekomst ook voor ouderen. De eerste contacten met Vitis Welzijn zijn hiervoor al gelegd, en de eerste test dan wel weer met de jeugd vond 14 april plaats. Op die dag zijn we gaan vissen op forel, steur en meerval. Wellicht later meer hierover.

Het allermooiste van het vrijwilliger zijn, is voor mij toch de voldoening na een evenement. De koppies van die kinderen na weer zo’n geweldige visdag… onbeschrijflijk.

Marcel.

Wil jij ook eens komen helpen bij één van onze projecten en wordt jij dan misschien ook een keer vrijwilliger van het kwartaal.

Stuur dan een mailtje naar projecten@svbdelfland.nl met je naam, adres en telefoonnummer!