Interview : Gerco van Alphen van SVBD, afdeling Fishing Kidz, in het magazine van Sportvisserij NL.

Wij, sportvissers,vrijwilligers en bestuur, zijn blij dat Gerco ook onze vereniging SVBD en de afdeling Jeugd- Fishing Kidz bekendheid geeft in het visblad van Sportvisserij Nederland.

Lees snel het verhaal achter Gerco hieronder……

Heb je zelf gedachte om na dit verhaal viscoach/meester of “vrijwilliger” te worden bij de SVBD, schroom niet en neem contact met ons op.

IN DE SCHIJNWERPERS

Gerco van Alphen

STAPJE EXTRA
VOOR DE JEUGD

De hengelsport drijft op de inzet van vrijwilligers. Zowel verenigingen, federaties als Sportvisserij Nederland kunnen niet zonder de hulp van enthousiaste sportvissers. Ben jij na het lezen van dit artikel ook geïnspireerd om je steentje bij te dragen? Neem dan contact op met je hengelsportvereniging of -federatie.

Drie jaar geleden trok Gerco van Alphen (33) bij Sportvisserijbelangen Delfland (SVBD) de portefeuille Jeugd naar zich toe. Met ‘Fishing Kidz’ bedacht hij een nieuw jeugdprogramma voor de vereniging met ruim 15.000 leden. “Aanvankelijk gooide corona roet in het eten, maar daarna zijn we uit de startblokken geschoten en inmiddels hebben we de zaak op de rit”, steekt de vrijwilliger uit Honselersdijk van wal. De jeugdcommissie organiseert tal van jeugdactiviteiten door het hele HSV-gebied (grofweg de driehoek Hoek van Holland – Delft – Vlaardingen). “Zo helpen we jaarlijks heel veel kinderen op weg met het sportvissen. Maar we brengen ze ook van alles bij over de natuur en hoe je verantwoord omgaat met de vis.”

FLYEREN OP SCHOOL
De vaste stokcursussen, jeugdwedstrijden, viskampen en vislessen op basisscholen kunnen stuk voor stuk rekenen op bijzonder veel animo van enthousiaste kinderen. Gerco: “Maar we doen meer. Zo hebben we onlangs een hengelsportwinkelier in De Lier ondersteund bij zijn jeugdwedstrijd. Daar zaten 100 kinderen aan de waterkant.” Zo’n opkomst valt of staat met goed op de tamtam slaan. “We hebben korte lijntjes met de huis-aan-huis-bladen, zijn actief op social media en versturen mailings. Maar ik bel ook basisscholen op voor toestemming om te flyeren voor onze jeugdcursus. Krijgen we die, dan springt een van onze vrijwilligers op de fiets om voor elke klas een stapel flyers af te geven”, zegt de leerkracht van groep 7 op een basisschool.

SOCIAAL ASPECT
Het is volgens Gerco de kunst om een stapje extra te zetten zodat je activiteiten maximaal rondzingen binnen de lokale gemeenschap. “Dat vergroot ook de binding van de sportvisser met de hengelsportvereniging. Want daar valt vaak nog veel winst te boeken. Dat je als VISpashouder ook lid bent van een vereniging mag best wat meer aandacht krijgen”, meent Gerco. Bij de jeugd is die binding doorgaans meer vanzelfsprekend. “Voor kids is het sociale aspect rondom het vissen extra belangrijk. Met onze Sunday Socials brengen we ze al vissend met elkaar in contact en daaruit ontstaan leuke visvriendschappen.”

VISCOACH EN VISMEESTER
Gerco volgde veertien jaar geleden de cursus VIScoach, maar loopt al vanaf zijn dertiende mee als jeugdbegeleider bij de SVBD. “Daar rolde ik eigenlijk vanzelf in nadat ik als jonge knul in contact kwam met Theo de Lange – mijn vis-mentor en iemand die al decennialang actief is binnen de vereniging.” Dit jaar rondde hij de cursus VISmeester af. “Afgelopen jaar heb ik onze jeugdbegroting met toestemming van het bestuur verviervoudigd. Komend jaar gaat daar zelfs nog een schepje bovenop. De basis voor de toekomst ligt er, maar we kunnen natuurlijk altijd extra handjes gebruiken. Vooraf zijn sommige mensen wat terughoudend als we ze vragen om te helpen tijdens een jeugddag. Dan zeggen ze bijvoorbeeld ietwat voorzichtig eenmalig toe. Maar op de dag zelf raken ze vaak zo enthousiast van al die vissende kinderen met blije gezichten, dat ze zich daarna uit zichzelf al aanbieden voor de volgende jeugdactiviteit op de agenda.”