Uitslag Team WvL / SVBD NK 20-april 2024 Bergse Maas

Verslag selectiewedstrijd 20 april 2024 Sportvisserij Zuid West Nederland, Team SVBD/Wout van Leeuwen,

Op zaterdag 20 april 2024 werd de selectiewedstrijd voor het NK gehouden aan de Bergse Maas. Er hadden zich 84 vissers opgegeven om federatief kampioen te worden en zichzelf te plaatsen voor het NK.

Dit betekende een vol parcours, waardoor er ook plekken gezet moesten worden, waar anders geen wedstrijdparcours was. Zo begon het A vak al links van de inham, rechts van gemaal Hagoort en werd een E vak gezet in Genderen.

Om 8 uur werd er geloot in Cafe Plein 6 in Dussen. Ik lootte A15, rechts van gemaal Hagoort. Op dit traject hadden we tijdens de topcompetitie ook gezeten, twee weken eerder. Ik had dus al wat ideeën hoe de wedstrijd aan te pakken. Het grote verschil met de wedstrijden in de top competitie is dat er bij de selectiewedstrijd geen aas limieten zijn. Ik had dus heel veel aas bij me.

Na al je materiaal over de dijk, naar je stek gesjouwd te hebben, begon ik met opbouwen. Het water in de Maas stond erg hoog en kwam zelfs over de stenen het gras op. Omdat het hoog tij was, besloot ik toch om mijn plateau met vier poten in het water te zetten. Dit was noodzakelijk omdat anders je leefnet op de stenen lag te klapperen.

Na enkel worpen, besloot ik iets korter te vissen dan ik gepland had. Ik wilde namelijk dat een 80 grams korf goed bleef liggen. Dit betekende dat ik in plaats van mijn eerste afstand 3 meter terug moest.

Om 10 uur klonk het startsein en begonnen we te vissen. Ik had het plan om vaak in te gooien om zo een voerspoor te creëren. Middels een stopwatch hield ik dus de tijd tussen mijn worpen in de gaten. Als ik na 2,5 minuten geen beet had gehad, opnieuw ingooien!

Dit resulteerde al na een kwartier in een mooie platte van ongeveer 2 kilo. Gelukkig, van de nul af! Maar goed, volgende worp en waarachtig, weer beet! Zo had ik na het eerste uur al 4 platten liggen! Dat beloofde wat! Als je dat volhoudt over 5 uur, kon het wel eens een heel mooi gewicht worden, dacht ik. Ik rekende de brasems voor gemiddeld een gewicht van bijna 2 kilo.

Toen begon het tweede uur. De beet viel weg en mijn buurman begon ineens te vangen. Dit zette me aan het denken en ik kwam tot de conclusie om met mijn korf en de ankers te gaan spelen. Met de 80 grams korf had ik al niet heel veel anker nodig om alles stil te krijgen. Nu leek het echter alsof de stroming iets minder werd. De beten die ik kreeg, zetten ook niet door. Dus ik besloot van 80 naar 60 gram te schakelen, maar dan met de volle ankers erin. Andes hield ik de korf niet op zijn plek.

Dit bleek de juiste zet, want na 2 worpen lag er alweer een brasem in het net. Zo kon ik de wedstrijd doorvissen en stond er een half uur voor tijd 17 brasems op mijn teller. Het laatste half uur ging in en toen wist ik nog 3 brasems te vangen, waarvan de laatste 15 seconden voor de toeter in mijn net lag.

Omdat het een lang parcours was, duurde het nog zeker een uur voordat mijn vis gewogen werd. Toen de weegploeg aankwam hoorde ik al dat 20 kilo hoog was in het vak. Ik wist zeker dat ik dat had liggen. Er geldt een netlimiet van 20 kilo, maar door de stroming is er voor de veiligheid van de vissers besloten ook maximaal 2 netten te gebruiken. De kans bestaat anders dat je meegezogen wordt.

Na beide netten gewogen te hebben, kwam ik uit op 39.750 gram. Een heel mooi resultaat bleek later tijdens de prijsuitreiking in café Plein 6. Ik had zowel de vakwinst, als de pouleprijs en als kers op de taart tweede uitslag algemeen in het totale deelnemersveld. Dit betekent dus dat ik me heb kunnen plaatsen voor het NK. Dit wordt echter weer op een heel ander water gehouden, maar we hebben tijd om daar nog te trainen.

Groeten,

Jan-Willem Hakvoort

Standen ook te downloaden. https://sportvisserijzwn.nl/uitslagen/